Coeliakie dieet: lekker glutenvrij eten

Coeliakie dieet betekent niet dat niet langer lekker gegeten kan worden. Een coeliakie dieet hoeft niet een straf te zijn. Bijna alles met gluten kan vervangen worden dankzij mais-, rijst-, aardappel-, en boekweitmeel. De meeste producten waar gluten in zitten zijn erg ongezond, ook voor de mensen die gluten wel kunnen verdragen. Een coeliakie dieet is eigenlijk een mooie gelegenheid om ongezonde zetmeelrijke producten uit het dieet te schrappen.

Wat is het verschil tussen coeliakie, gluten intolerantie en glutenallergie?

In alle gevallen komt het dieet op hetzelfde neer: gluten moeten vermeden worden. De coeliakie dieet is dus voor alle aandoeningen geschikt. De aandoeningen verschillen onderling echter behoorlijk.

Gluten intolerantie is wanneer het lichaam gliadine, een onderdeel van gluten, in de war haalt met een schadelijke bacterie, en immuunstoffen aanmaakt. Symptomen zijn mild, meestal worden mensen een beetje moe, of krijgen milde darmklachten. Coeliakie is veel ernstiger. Het is geen allergie maar een auto-immuunziekte. Glutenallergie is wel een allergie, maar vaak zijn mensen allergisch voor glutenine, niet gliadine. Er moet dus niet alleen op een lichamelijk reactie op gliadine getest worden, maar ook voor een reactie op glutenine. Bezoek darmklachten.nl om verder te lezen over onderzoek naar gluten intolerantie en coeliakie: darmklachten.nl

Eigenlijk is het eten van brood elke dag erg saai. Zelfs mensen die geen glutenallergie hebben kunnen zich beter voelen door brood uit het dieet weg te laten, en gezonde voeding de plaats ervan laten nemen. Grijp de kans om te experimenteren met koken.

Probeer zo lekker mogelijke salades te maken, en recepten te proberen uit landen waar minder gluten wordt gegeten. Heerlijke salades zijn wat de coeliakie dieet zo geweldig maakt. Maar een coeliakie dieet kan echt van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan alle lekkere Mexicaanse gerechten, waar mais gebruikt wordt in plaats van tarwe. Veel Aziatische gerechten gebruiken alleen rijst, zoals sushi.

Recept voorbeelden voor coeliakie dieet:

Dressing: alle ingrediënten goed mengen.

  • balsamico
  • olijfolie
  • honing
  • mosterd
  • tabasco saus (dit maakt de saus een beetje pittig. Tabasco bevat veel azijn, dus er moet een beetje extra olijf olie bij indien er tabasco saus gebruikt wordt)

Eiwitten rijke Coeliakie dieet: voeg eiwitten toe voor een voedzame maaltijd salade:

  • pijnboom pitten*
  • feta kaas
  • buffel mozzarella kaas
  • walnoten*
  • biologische gerookte kip
  • avocado
  • biologische yoghurt
  • biologische spekjes
  • pompoen pitten*

* Bak de noten en pitten in olijf olie, en voeg een beetje ahoorn siroop toe, om een heerlijke karamel te smaak toe te voegen.

Zoete smaken:

  • Bij de coeliakie dieet is het goed om suiker weg te laten. Om toch iets zoets te eten, kies voor bessen!
    Bij de coeliakie dieet is het goed om suiker weg te laten. Om toch iets zoets te eten, kies voor bessen! Bessen zitten naast suikers bomvol antioxidanten, vitaminen en ontstekingsremmende stoffen.

    Zoete gedroogde cranberry’s

  • appel
  • bosbessen
  • frambozen
  • zoete nootjes gebakken met ahornsiroop
  • zoete paprika’s (eventueel gevuld met honing roomkaas)

Heerlijke biologische veggies:

  • alle sla soorten
  • bonen
  • broccoli
  • andijvie
  • courgette
  • alle kool soorten

Als een duidelijke coeliakie (glutenallergie) wordt ontdekt bij een kind, heeft het kind de mogelijkheid om tal van ziekten te vermijden. Het is wel lastig voor het kind, omdat zoveel producten gluten bevatten. Maar het schept duidelijkheid, en maakt het mogelijk om gezond te leven. Het is belangrijk om door middel van onderzoek vast te stellen of er sprake is van een gluten allergie of een minder gevaarlijke gluten intolerantie.

Veel volwassenen kunnen brood niet goed verdragen, en ervaren allerlei klachten. Toch blijven ze brood eten (of pizza, taart, bier): het is erg moeilijk om levenslang een absoluut gluten vrij dieet vol te houden. Daarom is het belangrijk voor mensen om erachter te komen of ze werkelijk een coeliakie hebben. Voor mensen die echt Coeliakie hebben is een Coeliakie dieet van levensbelang.

Wanneer mensen een glutenallergie hebben, maar brood en andere gluten blijven eten, neemt op de kans het ontstaan van kanker, dementie en onvruchtbaarheid toe.

Een Coeliakie dieet kan de neurologische problemen doen afnemen, maar dat is niet altijd het geval. Een Coeliakie dieet kan ook vitamine tekorten veroorzaken. In een onderzoek van coeliakie patiënten was bij 37% het foliumzuur gehalte van het bloed te laag en bij 20% het pyridoxaal-5-fosfaat gehalte.

Om te zorgen dat er genoeg foliumzuur naar binnen komt, moeten veel groenten gegeten worden bij de Coeliakie dieet. De beste oplossing is om veel lekkere salades te eten (iedereen zou dit moeten doen!).

Coeliakie dieet tip: granen weglaten

Granen kunnen eiwitten bevatten waarvoor veel mensen allergisch zijn. Gluten is een eiwit die te vinden is in tarwe en verwante granen zoals rogge en gerst. In gluten zitten stoffen zoals gliadine en glutenine waar antilichamen tegen worden gevormd. Kamut en spelt bevatten gliadine en kunnen ook niet gegeten worden door mensen met een Coeliakie dieet.

Haver bevat avenine – een eiwit die veel op gluten lijkt maar geen schade aan richt – gebruik van haver door mensen met coeliakie is onderzocht en veilig bevonden. 92 Volwassen met coeliakie die een half jaar 30 gram haver per dag aten, ondervonden hier van geen problemen. Van deze groep werden 35 personen nog eens 5 jaar lang gevolgd. Biopsien van darmweefsel anti-endomysiale, anti-reticuline en antigliadine antibodies toonde geen verschil met controle coeliakie patiënten die helmaal geen tarwe of haver in hun Coeliakie dieet aten.

Ondanks dat haver veilig werd bevonden, blijkt dat bij bepaalde kinderen allergische reacties ontstaan. Zweedse onderzoekers aan de universiteit van Oslo toonde bij negen kinderen een ontsteking van de darm aan door haver gebruik. U moet zelf bepalen of haver bij uw Coeliakie dieet past of niet.

Glutenallergie en Coeliakie dieet

Coeliakie dieet
Coeliakie dieet

Artsen voor natuurgeneeskunde hebben dit al jaren gelden opgemerkt dat zeer veel mensen brood niet goed kunnen verdragen en geschikt zijn voor een Coeliakie dieet. Bij tal van patiënten neemt men een verbetering van de klachten waar, zodra Coeliakie dieet ingezet wordt en het brood en ander gluten bevattende producten worden weggelaten. Intolerantie voor tarwe komt vaak voor. In de praktijk komt het vaak voor dat patiënten met vermoeidheidsklachten, hoofdpijn en een opgezette buik zich stukken beter voelen wanneer de gluten worden weggelaten. Sommigen hebben een intolerantie andere hebben een coeliakie, een ziekte die niet gemakkelijk is aan te tonen.

Glutenallergie of coeliakie komt zeer vaak voor in de westerse wereld. Recent onderzoek toont aan dat 1 : 100 personen in de westerse wereld coeliakie heeft. Onderzoekers geven aan dat deze ziekte in Nederland veel minder vaak zou voorkomen. Een groot bevolkingsonderzoek in 2004 waarbij 50,760 personen werd gescreend toonde aan dat slechts 1.6 op de 1000 een glutenallergie zou hebben. In Nederland zijn er echter maar 10.000 coeliakie patiënten bekend. Zijn er inderdaad in Nederland zo weinig mensen met een gluten allergie, terwijl er zoveel brood en pasta wordt gegeten?

Doordat de laatste jaren nieuwe diagnostische technieken zijn ontwikkeld, blijkt dat er inderdaad een grote groep mensen bestaat met een verborgen allergie.

Wanneer men bij een darmbiopsie lymphocyt van de darmwand typeert, blijkt dat in Nederland bij 3.5 op de 1000 personen een onopgemerkte coeliakie bestond (2). Bij personen met klachten ligt het percentage veel hoger.

Vroeger nam men aan dat de allergie op jonge leeftijd begon en al vroeg tot uiting kwam. Nu ziet men steeds vaker ook volwassen allergieën voor gluten ontwikkelen. Het is nog steeds een “kinderziekte” daar meer dan de helft van de echte coeliakie gevallen al in de jeugd tot uiting komt.

One thought on “Coeliakie dieet: lekker glutenvrij eten

  1. Dank u voor al deze info!

    Mijn mond viel echt met verbazing open toen ik o.a. het e&a las over eiwittekorten en andere mineralen…

    Ik vul e&a al jaren instinctief aan, aan mijn glutenvrijdieet en vind daarover gelukkig steeds (maar mondjesmaat) aan op internet.

    Maar zo vermoede ik ook al jaren een eiwittekort
    en eet daarom regelmatig extra kippeneieren.

    En nu lees ik hier werkelijk al mijn symptomen die dus door tekorten ontstaan.

    Mijn 1e vraag is: Hoe kom ik erachter hoeveel ik precies van wat zou moeten aanvullen?
    Mijn 2e vraag is: Welke mensen zitten er achter deze zeer nuttige website?

    Met een vriendelijke groet en hartelijk bedankt voor de info!,
    Peter van Riel

Comments are closed.